Kesan Asap Rokok Terhadap Bayi Dalam Kandungan

Adakah anda seorang perokok? Atau suami anda perokok tegar?

Anda sedang hamil dan meminta suami tidak merokok di depan anda atau please lah keluar rumah untuk merokok.

Tapi…

Jika benar-benar sayangkan kandungan anda, bukan sahaja perlu jauhi dari merokok, malah elakkan jadi mangsa perokok pasif.  Jangan dekat dengan perokok yang sedang merokok kerana kesannya pada anda berganda-ganda dari menghisapnya.

Asap rokok pengaruh perkembangan bayi

Suarakan Hak Anda Untuk Bebas Daripada Asap Rokok

SIAPAKAH PEROKOK PASIF?

Mereka yang tidak merokok tetapi terdedah kepada asap rokok.

Orang yang tidak merokok tetapi orang di sekelilingnya merokok, tidak kurang terkena kesan tak baik terhidu asap rokok. Anda juga mempunyai risiko menghidap kanser paru-paru dan penyakit-penyakit lain yang berkait dengan kesan merokok.  Yang menghidu dan terpaksa menghidu asap rokok ni biasanya dapat kesan buruk yang lebih dari si perokok.

KENAPA ASAP ROKOK ITU TERLALU BAHAYA?

Setiap batang rokok yang dinyalakan akan mengeluarkan lebih 4,000 bahan kimia beracun yang berbahaya dan boleh membawa maut.

Setiap sedutan menyerupai satu sedutan maut.

Tahukah anda, Asap Rokok Mengandungi:

  • 2 kali lebih banyak nikotin
  • 5 kali lebih banyak karbon monoksida
  • 3 kali lebih banyak tar
  • 50 kali lebih bahan kimia yang berbahaya bagi kesihatan

Kepekatan bahan kimia beracun yang terkandung dalam asap rokok adalah lebih tinggi jika dibandingkan dengan kepekatan asap disedut oleh perokok secara aktif. Dalam lebih 4,000 bahan kimia berbahaya ini, terdapat 2 yang paling utama iaitu nikotin dan karbon monoksida.

Bayangkan setiap kali ibu merokok atau terdedah dengan asap rokok, bayi yang dikandung akan turut mengalami kesan dari asap toksik yang disedut ibu dan setiap kali juga akan mengalami kekurangan oksigen.

Banyak kesan buruk yang bakal terjadi seperti keguguran, kelahiran pramatang, masalah pada plasenta dan banyak lagi.

BAGAIMANA ASAP ROKOK BOLEH MENJEJASKAN KANDUNGAN?

Kesan Asap Rokok Kepada Ibu Hamil dan Janin Yang Dikandung

KESAN #1: Kelahiran Bayi Yang Kurang Berat Badan 20 – 30% , Kelahiran Bayi Tidak Cukup Bulan, Kematian Janin Dalam Kandungan, Keguguran Janin

Kandungan nikotin dan karbon monoksida ini boleh mengurangkan bekalan oksigen yang mencukupi kepada bayi. Nikotin yang terkandung di dalam asap rokok boleh menyempitkan saluran darah sekaligus membuatkan bayi terpaksa bernafas dengan menggunakan aliran darah yang kecil dan penuh tekanan. Lebih menyedihkan adalah sel darah merah yang sepatutnya mengangkut oksigen juga terpaksa membawa bersama karbon monoksida. Kekurangan bekalan oksigen dapat merencatkan perkembangan fetus. Secara tak langsung ia akan menggandakan peluang untuk bayi lahir lebih awal atau pun mempunyai berat yang kurang.

berhenti merokok dengan shaklee

Asap Rokok Menyebabkan Kelahiran Bayi Pramatang

KESAN #2: Komplikasi Pernafasan Disebabkan Tumbesaran Janin Terencat – 30% Lebih Tinggi

Selain itu, perkembangan anggota badan bayi juga boleh terjejas. Ia menyebabkan perkembangan bayi yang tak sempurna dan saiz bayi menjadi terlalu kecil. Paru-paru bayi mungkin tidak dapat berfungsi dengan baik terutamanya ketika di awal kelahiran. Sekiranya mereka sudah mula bernafas dengan tanpa menggunakan bantuan, berkemungkinan besar mereka akan terus menghadapi masalah pernafasan seperti asthma atau Sindrom Kematian Secara Mengejut (SIDS).

kesan asap rokok terhadap fetus

Asap Rokok Menyebabkan Tumbesaran Anggota Bayi Terjejas

KESAN #3: Jantung Bayi Berlubang

Meningkatkan risiko bayi untuk dapat jantung berlubang. Menghalang aliran keluar saluran ventrikal dan menyebabkan kecacatan septal atrial.

berhenti merokok dengan cepat vivix

Asap Rokok Menyebabkan Risiko Bayi Jantung Berlubang

KESAN #4: Kesan Sistem Saraf Pusat (CNS Effect)

Kesan sepanjang hayat pada otak bayi. Gangguan pembelajaran, masalah tingkah laku dan IQ yang rendah. Hyper aktif dan sukar menumpukan perhatian.

berhenti merokok dengan vivix

Asap Rokok Beri Kesan Sepanjang Hayat Kepada Perkembangan Otak Bayi

KESAN SELEPAS ANAK DILAHIRKAN

Bukan sahaja semasa dalam kandungan bayi akan mengalami pelbagai masalah, malah setelah dilahirkan juga akan mengalami beberapa masalah yang sepatutnya boleh kita elak.

Sedih bukan?

Jika ada orang tersayang yang merokok, mintalah mereka untuk tidak merokok di depan anda atau kalau suami berbuat demikian mungkin boleh memintanya berhenti demi yang tersayang.

APA YANG BOLEH KITA BUAT?

JIKA ANDA SEORANG PEROKOK:

  • Ambil langkah untuk berhenti merokok kerana ia memberi kesan buruk kepada keluarga, rakan-rakan dan orang tersayang.
  • Pastikan anda tidak merokok di tempat-tempat dilarang merokok. Sekiranya disabitkan kesalahan, anda boleh didenda sehingga RM10,000 atau penjara sehingga dua tahun.
  • Jika anda ingin berhenti merokok, dapatkan bantuan daripada Klinik Berhenti Merokok yang terdekat.

JIKA ANDA BUKAN SEORANG PEROKOK:

  • Suarakan hak anda untuk bebas dari asap rokok.
  • Katakan jangan merokok berdekatan anda.
  • Bantah dengan baik apabila orang lain merokok di hadapan anda.
  • Beritahu orang lain bahawa anda tidak suka asap rokok.
  • Beritahu orang lain tentang kawasan larangan merokok.
  • Beritahu orang lain tentang bahaya merokok.

Anda Mampu Mengubahnya!

Jom kita tengok video ni.

Seorang perokok tegar sejak berusia 14 tahun, tahu padah merokok dan berusaha pelbagai cara untuk berhenti daripada merokok. Rupanya tak sesukar yang kita bayangkan!

Dah ikhtiar bermacam cara, tak berhasil juga. Tapi lepas ambil Vivix Shaklee ni cepat dan mudah je boleh berhenti merokok. Salute la brader! 😀

Suami perokok

Kalau suami anda perokok, dan anda geram dengan janji-janji manis dia yang konon nak berhenti merokok, tapi janji tinggal janji, anda mungkin nak belikan sebotol Vivix buat suami anda.

Harganya RM 475 untuk sebotol Vivix. Ooops, sebelum tercekik dengar harga Vivix ni, lebih baik lah anda fikir manfaat berkekalan yang anda dapat termasuk :

1) suami dah tak merokok

2) suami paksa diri untuk merokok, pun takkan berjaya punya

3) suami cuba-cuba jugak sikit-sikit untuk merokok, end up dia sendiri rasa loya balik

Suka tak? :)

Vivix ni dia ada resveratoral yang bersifat untuk membuang ketagihan pada rokok tu sendiri.

berhenti merokok mendadak

CARA ORDER

Cara Pertama

Hanya beli secara online menggunakan kad kredit/kad debit dan pihak Shaklee akan hantar terus Vivix ke rumah/pejabat anda. Mudah saje, hanya klik link di bawah:

ordergifCara Kedua

Untuk order Vivix Shaklee Atau Beli 2 Vivix Diskaun 5% + percuma jadi ahli Shaklee ni, whatsapp sahaja 012 283 1538 hari ini  :)

BERHENTI Merokok LEBIH CEPAT dengan amalkan VIVIX Shaklee

About the Author: fatinsoho

3 Comments

  1. Pingback: 9 Penyakit Kejam Kesan Asap Rokok Kepada Orang Lain | Fatin Soho | Empower Family & Empowering You

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge